Οι περισσότεροι σύμβουλοι θα σας προτείνουν να αναλάβουν την αίτηση σας για συμμετοχή σε ένα πρόγραμμα επιδότησης με μια υπηρεσία που χωρίζεται σε δύο ή τρία μέρη, την κατάρτιση του φακέλου συμμετοχής (επιχειρηματικό σχέδιο), την έγκριση του φακέλου με το πρώτο αίτημα ελέγχου και το τελικό αίτημα ελέγχου. Ουσιαστικά αυτό που σας προτείνουν είναι η κατάρτιση του φακέλου συμμετοχής στο πρόγραμμα και η παρακολούθηση της υλοποίησης του έργου. Αρκετές φορές οι επιχειρηματίες προσπαθούν να “κλείσουν” τις υπηρεσίες του συμβούλου μόνο για το στάδιο της κατάρτισης του επιχειρηματικού σχεδίου, σε μια προσπάθεια να “γλυτώσουν” χρήματα. Ας δούμε παρακάτω γιατί αυτό είναι λάθος και πως μπορεί να σας βγει τελικά ακριβότερο.
Ας αρχίσουμε με μια “συμπαντική” για εμένα αλήθεια, όσον αφορά τις υπηρεσίες Συμβούλων Επιχειρήσεων. “Ότι πληρώνεις παίρνεις”, και να συμπληρώσουμε ότι όταν αυτός που γνωρίζει την διαδικασία σας προτείνει μια ολοκληρωμένη υπηρεσία, το πιθανότερο είναι να το κάνει γιατί είναι απαραίτητη, ή τουλάχιστον σε αυτήν την περίπτωση έτσι έχουν τα πράγματα. Ένα πρόγραμμα επιδότησης έχει πάντα τουλάχιστον τρία στάδια, και είναι σημαντικό για μια επιχείρηση να έχει ένα καλό σύμβουλο σε κάθε ένα από αυτά.
Στάδιο πρώτο: Κατάρτιση φακέλου
Για τους περισσότερους επιχειρηματίες αυτό είναι το σημαντικότερο ή και πιο δύσκολο στάδιο στη διαδικασία, γιατί δεν ξέρουν τι πρέπει να γράψουν. Το στάδιο αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί από το επιχειρηματικό σχέδιο που θα καταθέσετε θα κριθεί αν θα πάρετε ή όχι την επιδότηση, όμως εδώ έχουμε γενικότερα τις λιγότερες εκπλήξεις και προβλήματα. Σίγουρα ένας καλός σύμβουλος μπορεί και πρέπει να συμβάλλει ουσιαστικά στην καλυτέρευση των πιθανοτήτων έγκρισης της αίτησης σας, μιας και γνωρίζει τι ακριβώς ζητάει το πρόγραμμα, και που πρέπει να δώσει βαρύτητα.
Στάδιο δεύτερο: Έγκριση πρότασης, πρώτο αίτημα ελέγχου
Αυτό που λέμε πάντα στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε ένα πρόγραμμα, είναι ότι κάθε πρόγραμμα έχει συγκεκριμένες απαιτήσεις και διεργασίες που πρέπει να ακολουθήσουμε για να μπορέσουμε να εισπράξουμε την επιδότηση. Οι απαιτήσεις αυτές περιλαμβάνουν, τον τρόπο που κόβονται τα τιμολόγια αγορών, τον τρόπο εξόφλησης τους, τον τρόπο που περνιούνται στα βιβλία της εταιρείας, αλλά και προθεσμίες για το πότε πρέπει να γίνουν τα αιτήματα ελέγχου.
Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι αυτό και το επόμενο στάδιο είναι τα στάδια όπου δημιουργούνται τα περισσότερα προβλήματα και ουσιαστικά χρειάζονται περισσότερο οι υπηρεσίες του συμβούλου. Έχει τύχει αρκετές φορές στο παρελθόν μια επιχείρηση να έχει χρησιμοποιήσει κάποιο άλλο γραφείο για την κατάρτιση του φακέλου, και στη συνέχεια να αντιμετωπίζει προβλήματα στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας και να ζητήσουν την δική μας βοήθεια. Αυτό που λέμε είναι ότι στην περίπτωση που εμείς αναλάβουμε να διευθετήσουμε κάποιο από τα επόμενα στάδια της διαδικασίας, η αμοιβή μας θα είναι σαν να έχουμε αναλάβει ολόκληρο το πρόγραμμα από την αρχή.
Ο επιχειρηματίας δηλαδή θα πρέπει να πληρώσει δύο φορές για την κατάρτιση του φακέλου. Αυτό δεν είναι μια τιμωρία για την επιχείρηση που δεν έχει επιλέξει εμάς για την κατάρτιση του φακέλου, αλλά μια δίκαιη αμοιβή για την εργασία που θα κάνουμε, μιας και θα πρέπει να ενημερωθούμε για το τι έχει γίνει, θα πρέπει να κάνουμε διορθωτικές κινήσεις για να καλύψουμε και να θεραπεύσουμε λάθη που έχουν γίνει, και όλα αυτά συνήθως με μεγάλη πίεση χρόνου, γιατί όλοι αφήνουν τέτοια τα πράγματα για την τελευταία ώρα.
Στάδιο Τρίτο: Αίτημα τελικού ελέγχου
Αυτό το στάδιο περιλαμβάνει το αίτημα του τελικού ελέγχου και την πληρωμή του τελευταίου κομματιού της επιδότησης. Ισχύει ότι και για το δεύτερο στάδιο παραπάνω. Είναι σημαντικό να επιλέξετε τη συνεργασία με ένα γραφείο συμβούλων που θα σας προσφέρει λογική τιμή (όχι φθηνή τιμή) και ένα πλήρες πακέτο υποστήριξης για όλη τη διάρκεια του έργου, γιατί η συμμετοχή σας στο πρόγραμμα τελειώνει όταν πάρετε τα χρήματα της επιδότησης (και μάλιστα ούτε εκεί όπως θα δούμε παρακάτω) και θα πρέπει η υποστήριξη που λαμβάνετε να σας καλύπτει μέχρι εκείνο το σημείο.